Wat te doen bij online oplichting?

Het zal vast niet de eerste keer zijn dat je iets online koopt, toch? Inmiddels denk je dat je alle kenmerken van een professionele webshop wel weet en dat het je nooit zal gaan gebeuren dat je online opgelicht wordt. Want hoe vaak hoor je dat wel niet? Iemand heeft online bij een webshop of via een online marktplaats een product gekocht en heeft vervolgens nooit geleverd gekregen, hoe moet je dit herkennen en eventueel oplossen?

Herkennen
Alles in dit traject begint bij het op je hoede zijn en het herkennen van oplichters. Maar waar moet je bij een webshop dan op letten? Wij adviseren sterk om te kijken naar eventuele beoordelingen van eerdere klanten, bekijk deze beoordelingen/reviews goed, dit geeft vaak al een duidelijk beeld. Kijk ook of de vermelding van de beoordelingen klopt door op de aanbieder van de tool te kijken of ze aangesloten zijn bij hun systeem (alles valt namelijk te kopiƫren).

Als een website een keurmerk uitdraagt, is het ook zaak dat je controleert of dit keurmerk inderdaad rechtvaardig verkregen is.

Zelfstandig oplossen
Mocht je toch te laat zijn en de betaling verricht hebben maar nooit een product geleverd krijgen, probeer het dan altijd op te lossen! Zoek contact met de klantenservice of probeer telefonisch een regeling te treffen. Het kan (meestal niet) ook een fout zijn die per ongeluk voorgekomen is en dan zijn de bedrijven tot alles toe bereid om het op een nette manier te verhelpen.

Oplossen met hulp van professionals
Wanneer het bedrijf alsnog niet te bereiken is of er geen oplossing te vinden is, kun je rechtshulp aanvragen. Je kunt gratis rechtshulp vragen bij een pro deo advocaat, deze zijn te vinden door heel Nederland en daardoor is er dus ten alle tijden een bij jouw in de regio. Zie dit absoluut wel als allerlaatste stap en doe dit niet bij kleine aankopen, het kost je namelijk ook enorm veel tijd!